De klant is koning. En wie betaald bepaald.Toch? Nou, niet altijd dus. Soms moet je ‘nee’ zeggen tegen je klant. En geloof me, je klant zal je er dankbaar voor zijn.

Nee zeggen

3 redenen waarom het goed is om soms ´nee´ te verkopen.

  1. Omdat de klantwens is iets anders is dan de klantvraag.
  2. Omdat de klant soms beter kan wachten
  3. Omdat jij alleen topkwaliteit wilt leveren.

 

1. De klantwens is iets anders is dan de klantvraag.

Het is prettig als een klant ons belt met een duidelijk vraag. Want in de meeste gevallen kunnen we prima kunnen leveren wat er gevraag word. Toch proeven we soms dat er een dieper laag onder de vraag zit. De klantwens.

 

De wens van de klant is de vraag achter de vraag. De vraag van de klant is wat ze zeggen te willen. De wens van de klant is waarom ze dat willen. De klant is koning, maar niet volgens het ‘u vraag wij draaien’-principe. Als professional is het onze taak ons in te leven in de beleving van de klant om zodoende mogelijk tot een nog beter antwoord of oplossing te komen.

 

Dus nee.  Hoewel wij kunnen maken wat u vraag, adviseren wij u toch te gaan voor onze optie omdat het hetzelfde probleem (soms beter) oplost tegen minder kosten.

 

2. De klant kan soms beter even wachten.

Pas kwam ik bij klanten die wel precies wist wat ze wilden, maar niet het budget hadden om alle werkzaamheden direct uit te voeren. Ze wilden weten welke werkzaamheden wel gedaan zouden kunnen worden binnen het beschikbare budget. Uiteraard heb ik de verschillende opties met hen doorgesproken. Echter, ik heb ze daarbij wel verteld dat ze dan bepaalde kosten dubbel gaan maken en meer overlast hebben.

 

Dus nee. Ik zou niet nu gaan verbouwen maar wachten. Zodat de werkzaamheden aansluitend gedaan kunnen worden zonder dubbele kosten en minder overlast.

 

3.  Een goed product.

Nee, we leveren geen producten waar we zelf niet trots op zijn of die voor u voelen als een compromis.

 

Nee verkopen is Wel verkopen

‘Nee verkopen’ is iets anders dan ‘niet verkopen’. ‘Nee verkopen’ is een investering die zich op de langere termijn altijd uitbetaalt.

Door nee te zeggen communiceer je naar de klant dat je hem of haar serieus neemt. Maar ook jezelf en je product.